Preservering av ventiler - Jon H Leren - Flensebeskytter, Manualer, Preservering, Tørkemiddel, VCI - Reál Marine AS

Preservering av ventiler

Skal en ventil ligge på lager er det viktig at den preserveres riktig slik at den fungerer når den en gang installeres.

Også ventiler som er installert skal beskyttes, men nå gjennom en hektisk anleggsperiode med sveising og sliping overalt.

Her gir vi deg noen metoder som holder deg unna trøbbel lik det ett av oljeprosjektene fikk etter denne uheldige rapporten (bildet har ingen sammenheng med rapporten):


«Ifølge tilsynsrapporten fra Ptil var ikke rør tildekket i endene, slik at sand, støv og regnvann hadde samlet seg i rørene. Et stort antall ventiler, også sikkerhetskritiske ventiler lå lagret eller var installert uten tilfredsstillende preservering. Det samme gjaldt aktivatorer og ventilspindler.
– .. ventiler, rør, flenser og annet vitalt utstyr hadde allerede synlige korrosjonsangrep og skader. I tillegg var ikke elektriske koblingsbokser tilfredsstillende lukket og manglet silica-gel, og elektromotorer sto utildekket og uten tilkoblede varmeelementer. I og rundt innretningen ble det utført sandblåsing, sliping, sveising, maling og monteringsarbeid, uten beskyttelse av annet utstyr.»

La oss i metodene under forutsette at preserveringen også skal dekke anleggsfasen. Som leverandør kan du slippe unna med enklere beskyttelse hvis du skal levere til en underleverandør, men spec’en kan like gjerne si at preserveringen skal holde hele veien fram til plattformen settes i drift – hvis du leser nøye.

Utvendig preservering av ventiler

Utfordringen er sveise- og slipestøv, maling, korrosjon og mekaniske skader.

  • Smør ventilspindler med FinLube TF og forsegle rundt med Scapa vulktape 2504 eller 2501 slik at ikke smuss på spindelen dras inn i pakkboksen når ventilen opereres. Fortsett forseglingen over pakkboksen. Da har du forlenget levetiden betraktelig med enkle grep.
  • Grease opp smørenipler og sett på hetter.
  • Rustfrie overflater pakkes inn i glassfiberduk som festes med værfast tape for å beskytte mot slipestøv.

 Vulketape | vulk tape | Reál Marine AS Interflon Fin Lube | Reál Marine AS

 

Innvendig preservering av ventiler

  • Rengjør ventilene og tørk dem. Pass på at det ikke ligger igjen rester av kjemikalier, rengjøringsmidler eller partikler på overflaten.
  • Etterfyll eventuelle gear med olje eller grease, slik at alle bevegelige deler er godt smurt.
  • Spray på preserveringsolje, gjerne olje med vci inhibitor, på alle indre overflater - i åpen og stengt posisjon.
  • Spray også flenseflatene, og beskytt dem ved å sette på flensebeskyttere av plast eller finèr, alt etter hva spec’en sier.
  • Lås av ventilene med nylonstrips eller lignende, som hovedregel etter figuren under.
  • Lagre sånn at spindlene ikke blir bøyd og at ventilen ellers ikke blir skadet mekanisk.
  • Spec’en kan i tillegg noen ganger kreve at det skal installeres en vci-kapsel eller silica gel tørkemiddel i ventilhuset før flenselokket settes på.

 Langtidslagring av ventiler

Hvis du mistenker at ventilen kan bli lagret lenge før den sendes til installasjon kan det i tillegg være smart å bruke VCI emballasje for å holde hele ventilen fri for korrosjon. Som all plast emballasje fjernes denne når den en gang i framtiden skal installeres ombord.

VCI-plast er impregnert med VCI (Volatile Corrosion Inhibitor) molekyler. Molekylene damper sakte ut av plasten og fester seg på alle metalliske overflater som er pakket inn.

Zerust pallehette | Reál Marine AS

VCI-dampen vil danne en usynlig hinne mellom metallet og atmosfæren rundt og dermed stopper korrosjonen. Det vil altså si at selv om det vil dannes kondens inne i plasten vil ikke denne kondensen forårsake korrosjon fordi den ikke er i kontakt med metallet. På større ventiler kan det være en fordel å i tillegg bruke en pose Zerust ActivPak LS-35 inni ventilen. Denne posen inneholder både VCI og FCI og er derfor svært hurtigvirkende og beskytter opptil en kubikk last.

VCI emballasje finnes i mange forskjellige løsninger, for denne typen preservering er kanskje pallehetter å foretrekke, disse finnes i forskjellige høyder tilpasset både hel- og halvpaller. Pallehettene kan snus, så har du en sekk som passer perfekt på pallen. Toppen taper du godt igjen, så vil alt inne i sekken holde seg fri for korrosjon i årevis!

For å beskytte ventilen for andre skader enn korrosjon, for eksempel støtskader, må du bruke flensebeskyttere. Vi anbefaler Rapid Soft Cover, som består av både hardplast og cellegummi for best mulig støt og støvbeskyttelse. Disse produserer vi selv, og vi kan lage alle størrelser og fasonger etter tegninger. Flensebeskytterne monteres raskt og enkelt med de medfølgende pluggene. 

Rapid Soft Cover | Reál Marine AS

 

Flere blogginnlegg

Vindkraft: Beskyttelse fra elementene
  • 29. mar 2022
Vindkraft: Beskyttelse fra elementene

Vindturbiner kan være utsatt for korrosjon i løpet av sin levetid, på grunn av en rekke faktorer fra å bli sendt for montering og ekstreme temperaturer til saltspruten i selve vinden. Dette betyr at vindturbinbelegg må jobbe mot utfordringene som skapes av kombinasjonen av miljø og bruk.

NORGESNYHET! Større plastabs som beskytter mer!
  • 28. feb 2022
NORGESNYHET! Større plastabs som beskytter mer!

Når det kommer til Zerust VCI Kapsler har vi tidligere hatt et stor spenn i beskyttelsesvolumet på kapslene. Det har vi nå fått gjort noe med, og introduserer plastabs på 1x1" og 1x3"!

Hvordan lagre gummi-komponenter trygt - Jon H Leren - Pakking - Reál Marine AS
  • 28. okt 2021
Hvordan lagre gummi-komponenter trygt

For å opprettholde levetiden på gummikomponenter som ligger på lager må du kontrollere miljøet de lagres i. Her får du vite hvordan du lagrer gummi-komponenter trygt!

Nå kommer VCI-kapselen VC1-2! VC05-1 utgår - Jon H Leren - Pakking, Produktpresentasjon, VCI - Reál Marine AS
  • 22. okt 2021
Nå kommer VCI-kapselen VC1-2! VC05-1 utgår

Vi introduserer VC1-2! Den nye kapselen skal beskytte skap opp til 118 liter i 2 år. Frem til nå har vi manglet en kapsel for små skap med katalogytelse 2 år. Samtidig utgår den lille VC05-1.

Case Study: Preservere Firenors brannhydranter for shipping til Singapore - Erik Holsvik - Pakking, Preservering, Shipping - Reál Marine AS
  • 20. sep 2021
Case Study: Preservere Firenors brannhydranter for shipping til Singapore

Kundecase med Firenor: Les om hvordan  brannhydranter pakkes i henhold til kundens krav/NORSOK for å preserveres for shipping!