Støtindikatorer Del 1 - Hvorfor overvåke forsendelser?

Dette er del 1 av artikkelserien om støtindikatorer. Her tar vi for oss hvorfor du burde bruke støtindikatorer på forsendelsene dine. Del 2 kommer på  omhandler hvordan du bruker de korrekt, og ligger her. Del 3 handler om hvordan du skal velge riktig sensitivtet, den finner du her!

Støtindikator, Shock Indicator, Lastevakt, Shockwatch – kjært barn har mange navn, men hva er det og hvorfor skal du bruke det?

Støtindikator | Shock Indicator | Reál Marine AS

 

Med den høye veksten av e-handel og det eksponensielle antallet varer som

sendes vil vi tro mange kan ha nytte av å ha pakkene sine overvåket for harde slag og støt. Støtindikatorer inneholder en liten glassampull eller en mekanisk fjær, presist kalibrert til å oppdage en spesifikk g-kraft som potensielt kan skade varene dine under transport eller lagring. Fjærene holder en stålkule på plass. Når det oppstår støt som overstiger g-kraftnivået til de kalibrerte fjærene vil stålkulen løsne og  indikere at pakken din har fått stor innvirkning. På ampullene vil en tynn glassvegg knekke, og ampullen fylles med en rød væske

Så hvorfor vil du bry deg om å overvåke forsendelsen? Vi har vel alle erfart at transportørene ikke alltid behandler gods som om det var en uerstattelig mingvase. Skadede produkter er en stor kostnad for bedrifter i hele verden. Kunder taper både tid og penger på at produktene de mottar ikke fungerer eller er skadet når det kommer fram – og leverandørene taper penger på å erstatte skadede varer.

Støtindikatorer bør vurderes for alle produkter som har potensiale for skade fra støt i transportkjeden. Det være seg knuselige produkter eller ømfintlige elektroniske komponenter.

Her er noen gode grunner til å bruke støtindikatorer:

  • Fungerer visuelt avskrekkende mot feil håndtering
  • Reduserer feil håndtering gjennom bevissthet
  • Gir ubestridelig bevis på mishandling
  • Påminner mottakeren om å inspisere varer og utstyr for potensiell skade før aksept
  • Fremmer ansvarsforhold for all produkthåndtering
  • Bekrefter effektiviteten av emballasjen
  • Hjelper med å identifisere problemer i forsyningskjeden fra produksjon til transport til lagring
  • Reduserer kostnadene knyttet til skader som oppstår under drift, frakt, håndtering og lagring

 Protect-a-pak | Støtindikator | Reál Marine AS

 Protect-A-Pak (PAP) -indikatoren vår er Impact-O-Graph mest populære overvåkingsenhet, ikke bare av alle grunnene som er oppført ovenfor, men også for visuell indikasjon, lave kostnader, effektivitet og nøyaktighet. Designet med to akser er et trinn over grunnleggende støtmerker som gir overlegen støtdeteksjon. Hvis du ikke overvåker forsendelsene dine med en støtindikator, kan du vurdere å ta det ekstra trinnet ved å overvåke pakkene dine for ekstra synlighet under transport. Kundene dine vil være glade for at du gjorde det.

Velteindikatoren er en annen type indikator som viser om forsendelsen din har

Velteindikator | Tilt Indicator | Reál Marine AS

veltet under transport eller lagring. Denne indikatoren går det ikke an å tukle med og gir en tydelig rød varsling når den er tippet. Produkter som f.eks monitorer og store skjermer er ofte pakket i smale, høye esker som lett velter, og er perfekte eksempler på produkter som bør bruke velteindikatorer. Ofte kan man ikke se skaden før man plugger i skjermen..

Har du spørsmål om hvordan du skal bruke støtindikatorer, eller vil du teste hvor mye produktet ditt tåler før det får kritisk skade? Ta kontakt med oss på mail, så vil vi veilede deg!

Abonnere på bloggen?

Vi sender deg de siste innleggene rett i innboksen din - èn gang i uken!

* indicates required
Hva er du?

Vi bruker e-postadressen din kun for å sende deg DM og oppdateringer noen få ganger i året.

Du kan melde deg av når som helst ved å trykke "Unsubscribe" nederst i alle mailene

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.