Hvorfor du burde bruke barrierefolie! - Erik Holsvik - Pakking, Preservering - Reál Marine AS

Hvorfor du burde bruke barrierefolie!

Barrierefolie er den beste måten å pakke produkter for å unngå korrosjon under transport og lagring. Korrosjon kan skje så lenge du har fuktighet og oksygen – med å vakuumpakke med folie fjerner du oksygenet og dermed stopper korrosjonen. Enkelt, hva?

Barrierefolie | Reál Marine AS

Det krever riktignok litt mer arbeid i begynnelsen, men med erfaring går det raskere og raskere. Har du dyrt utstyr er det definitivt verdt å ta vare på det! Utstyr som skal fraktes gjennom forskjellige klima, temperaturer og ulike påkjenninger f.eks fra produskjon i Nord-Norge til et verft i Thailand MÅ pakkes godt for å komme like fint som det var da det forlot havna i Norge. Da vil ofte barrierefolie være det beste valget.

Alle materialer slipper gjennom fukt – det er bare snakk om tid. Fuktgjennomtrengningstallet for barrierefolie er omtrent 0,05. Til sammenligning har 200my plast fuktgjennomtrengingstall på 0,2. Det vil si at selv uten vakuum vil folien beskytte mye lenger enn hva vanlig plast gjør.

Silica gel | Reál Marine AS

For å fjerne luftfuktigheten som var til stede under pakking bruker man en pose

med silica gel som man forsegler inne i folien sammen med utstyret. Da er du sikker på at produktet er helt tørt.

 

 

 

 

Hvordan bruker man barrierefolie?

Det du trenger for å vakuumpakke i barrierefolie er tre ting:

  1. Barrierefolie, vi har "vanlig" og forsterket
    Barrierefolie | Reál Marine AS
  2. Sveisetang, Vi har flere modeller i sortimentet, både tenger og bordmodeller for mindre oppgaver
    Audion Sveisetang | Reál Marine AS
  3. Støvsuger

Du begynner med å skjære opp barrierefolien i flater som er litt større enn produkter du skal pakke. Produktet plasseres på bunnen av barrierefolien, så skjærer du til sidene og lokket. Alle flatene sveises så sammen med sveisetangen. Når du har kommet til den siste sveisen lar du det være igjen et lite hull hvor du stikker støvsugeren inn for å skape vakuum. Hullet sveises i det du trekker støvsugeren ut. Dersom du ikke får vakuum er ikke forseglingen tett og må sjekkes. Dersom folien henger slapt etter transport er den punktert underveis.

Hvis du vil ha kontroll over fuktigheten inne i barrieren kan du montere en fuktindikatorklokke, lik den vi bruker på oppbevaringsspannene til silica gel. Da ser du hvor høy luftfuktighet som er inni barrieren. Det kan være et nyttig verktøy hvis produktene skal stå standby på lager for eksempel.

Med silica gel inni barrieren, fuktindikator og vakuum vil du ha beskyttelse som varer i mange år, mye lenger enn hva annen korrosjonsbeskyttelse kan gi. Produktet ditt vil se like fint ut som dagen det ble pakket!

Flere blogginnlegg

Vindkraft: Beskyttelse fra elementene
  • 29. mar 2022
Vindkraft: Beskyttelse fra elementene

Vindturbiner kan være utsatt for korrosjon i løpet av sin levetid, på grunn av en rekke faktorer fra å bli sendt for montering og ekstreme temperaturer til saltspruten i selve vinden. Dette betyr at vindturbinbelegg må jobbe mot utfordringene som skapes av kombinasjonen av miljø og bruk.

NORGESNYHET! Større plastabs som beskytter mer!
  • 28. feb 2022
NORGESNYHET! Større plastabs som beskytter mer!

Når det kommer til Zerust VCI Kapsler har vi tidligere hatt et stor spenn i beskyttelsesvolumet på kapslene. Det har vi nå fått gjort noe med, og introduserer plastabs på 1x1" og 1x3"!

Hvordan lagre gummi-komponenter trygt - Jon H Leren - Pakking - Reál Marine AS
  • 28. okt 2021
Hvordan lagre gummi-komponenter trygt

For å opprettholde levetiden på gummikomponenter som ligger på lager må du kontrollere miljøet de lagres i. Her får du vite hvordan du lagrer gummi-komponenter trygt!

Nå kommer VCI-kapselen VC1-2! VC05-1 utgår - Jon H Leren - Pakking, Produktpresentasjon, VCI - Reál Marine AS
  • 22. okt 2021
Nå kommer VCI-kapselen VC1-2! VC05-1 utgår

Vi introduserer VC1-2! Den nye kapselen skal beskytte skap opp til 118 liter i 2 år. Frem til nå har vi manglet en kapsel for små skap med katalogytelse 2 år. Samtidig utgår den lille VC05-1.

Case Study: Preservere Firenors brannhydranter for shipping til Singapore - Erik Holsvik - Pakking, Preservering, Shipping - Reál Marine AS
  • 20. sep 2021
Case Study: Preservere Firenors brannhydranter for shipping til Singapore

Kundecase med Firenor: Les om hvordan  brannhydranter pakkes i henhold til kundens krav/NORSOK for å preserveres for shipping!